Tussen pot en pint met een jonge zelfstandige

12 April 2015

Tussen pot en pint met een jonge zelfstandige

Ook Jong Groen Tienen wil weten wat de Tienenaars bezighoudt. Daarom gaat de jongerenafdeling al eens op de koffie bij inwoners en ondernemers. Deze keer hingen we aan de toog met Kim Menten, bakker en uitbater van 't Pistoleeke in Tienen. Het werd een boeiend gesprek over het reilen en zeilen van een jonge zelfstandige. Een getuigenis uit de praktijk. "De verschillende voor- en nadelen van het zelfstandige ondernemerschap zijn vanzelfsprekend. Zo heb je veel vrijheid om je ding te doen, maar staat daar een grote verantwoordelijkheid en veel werklust tegenover.", steekt Kim Menten van wal. Innovatief reclame maken, en dan voornamelijk via sociale media, kan veel opleveren.

 

 

 

"Je moet een kleine vis in het water gooien om er een grotere uit te halen.", verduidelijkt Kim.

 

Goedkope leningen voor starters

Maar vanaf nul beginnen is geen evidentie. Een pand huren, materiaal aankopen, de winkel inrichten, energiekosten enzovoort, het zijn grote uitgaven wanneer je nog niets verdient. Daarom zou hulp voor startende ondernemers, zeker in het eerste jaar, geen overbodige luxe zijn.

Kim heeft alvast enkele ideeën: "Je zou goedkope leningen aan starters kunnen geven of leerlingen van jongs af aan kennis laten maken met economie en ondernemerschap. En ook het stadsbestuur kan jonge ondernemers steunen.  Zou zo de stad Tienen leegstaande panden in de winkelstraten kunnen opkopen, om deze dan het eerste jaar goedkoop te verhuren  aan startende ondernemers."

Ook initiatieven zoals Kwixx , een vereniging van Tiense handelaars, kunnen zeker een meerwaarde vormen, maar moeten volgens Kim beter structureel gekaderd te zijn. Zo vormt ook de promotaks die handelaars moeten betalen en die deze vzw financiert, een doorn in het oog. Ze houdt immers helemaal geen rekening met de omzet van de handelaars, enkel met de oppervlakte van de winkel.

Leuvensestraat.be , een vereniging van handelaars in de Leuvensestraat, organiseert koopjesavonden en andere promotieacties om klanten te trekken. De stad zou dit soort acties die van onderuit komen, beter kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door er over te communiceren.

 

Aantrekkelijke stad

"Tienen is nog te weinig een stad waar je gans de dag kan vertoeven.", klinkt het verder nog. "Wanneer bezoekers een afwisselend aanbod van onder meer winkels en horeca vinden, zullen ze er langer blijven. Zo voorkom je dat mensen naar Leuven of Sint-Truiden trekken.

Grotere ketens zijn hierin niet persé de vijand, maar kunnen aantrekkingspolen voor shoppers en daarmee een bondgenoot voor kleinhandelaars zijn. Voorwaarde is wel dat deze ketenwinkels in het stadscentrum liggen. En vaak knelt daar het schoentje.", besluit Kim Menten.

 

We sloten de babbel van meer dan twee uur tussen en pot en pint af met een laatste rondje. "Interessant én gezellig, voor herhaling vatbaar wat ons betreft", dixit Jong VLD Tienen.