#13 - Mobiliteitsshift

27 September 2024

#13 - Mobiliteitsshift

Vorige legislatuur introduceerde onze Groene schepen Tom zowel deelfietsen als deelauto’s in Tienen. Deze legislatuur werden beide onder onze schepen Paul en onder impuls van raadslid John verder uitgebouwd.

Naast de Cambiowagens aan het station (van 2 naar 3) zijn er ook op de Albertvest, en binnenkort in Vissenaken. Aan het sociaal Huis en in Grimde komen Stapp.in wagens, waarvoor geen abonnement nodig is.

Het gebruik van Blue Bikes steeg, dus werd het aanbod aan het station opgevoerd. Aan het Sociaal Huis kwam een tweede locatie van fietsen met een elektrisch slot.

Wat elektrische auto’s betreft, werd er werk gemaakt van extra laadpalen met het programma ‘paal volgt wagen’ (op vraag van een eigenaar) en ‘paal volgt paal’ (uitbreiding van het aanbod waar laadpalen veel gebruikt zijn). We maakten een reglement op om privaat laden op openbaar domein mogelijk te maken, met beperking van het struikelgevaar door toepassing van een rubbermat.

We verbeterden de infrastructuur van fietsstallingen. In de Pastorijstraat en aan de Eeuwfeeststraat werd op plaatsen waar het voetpad erg breed was fietsbeugels voorzien. We kochten ook verplaatsbare ‘nadar-stallingen’ aan, die bijvoorbeeld in de Nieuwstraat gebruikt werden. Op de Grote Markt werden op 7 locaties aanleunbeugels geplaatst, waarvan 1 locatie overdekt, met laadpunten en een fietspomp. Ook aan de heraangelegde Centrale Begraafplaats komen nog fietsbeugels aan de inkomzones.

Op vraag van Groen kwam er in 2020 een mobiliteitsambtenaar. Dit was een grote meerwaarde, en willen we nu versterken met een 'fietsintendant'.
We realiseerden immers 11 km fietspaden van de 30 km uit het fietsbeleidsplan, maar willen de 19 overige km, die nu op plan staan, volgende legislatuur ook effectief realiseren. Ook van de fietssnelwegen naar Leuven, Hoegaarden, Landen en Halen moet nu snel werk gemaakt worden.

Tienen kende geen beleid rond Trage Wegen. Met vele vrijwilligers werd een inventaris van bestaande en verdwenen voetwegen opgemaakt. De volgende fase, het opmaken van een beleidsplan, is nu in uitvoering. Daarna wordt er per deelgemeente in participatie bekeken welke wegen behouden, verbreed, verlegd of afgeschaft moeten worden. Van een aantal wegen (5 per deelgemeente) was al duidelijk dat ze moesten bestendigd worden, deze kregen nu een geel straatnaambordje, zodat ze al goed zichtbaar worden in het straatbeeld en mensen warm maken voor de rest van het traject.