
Nochtans, het vervoermiddel in de stad van de toekomst is de fiets. Fietsen is vaak de snelste manier om van punt A naar punt B te geraken. Het is goedkoop, gezond, goed voor het klimaat, maakt geen fijne stofdeeltjes, sociaal en het geeft een vrij gevoel.
De nieuwe trend is 'wonen in de stad', met de fiets als belangrijkste vervoermiddel. Willen we het centrum aantrekkelijk maken voor de bewoners, dan moet de leefbaarheid omhoog. In 'moderne' steden hebben ze dit goed begrepen, zij evolueren naar een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor de fiets. De auto is er enkel nog voor noodzakelijke verplaatsingen. Deze steden hebben een heuse fietsboulevard als dwarsbalk door de stad, met vele vertakkingen en veilige schoolroutes. Bezoekers per auto worden naar gemakkelijk bereikbare parkings geleid die goed aansluiten op de belangrijkste locaties. Aan deze parkings zijn leen-/ huurfietsen voorzien en/of bus- en/of tramverbindingen. Winkelstraten, markten, schoolomgevingen,? zijn bij uitstek auto-arm. Overal zijn voldoende fietsstallingen voorzien. Overige straten in de binnenstad zijn zone-30. Indien mogelijk worden woonstraten 'doorgeknipt', zodat enkel autoverkeer voor bewoners mogelijk is. Want laten we eerlijk zijn: niemand wil in een stad wonen waar de auto de baas is!
De fiets is aan een echte heropleving bezig. Stadsfietsen zijn in vele stijlen verkrijgbaar; cruisers, retrofietsen, plooifietsen, bakfietsen,? ook de elektrische fiets (E-bike) doet het bijzonder goed. De fiets is net als kleding een uiting van iemands persoonlijkheid geworden. Fietstoebehoren maken vele praktische toepassingen mogelijk: winkelen, babyvervoer, lastenvervoer? Fietsverhuur/-lenen kent een groot succes in steden zoals Brussel (http://nl.villo.be) en Antwerpen (www.velo-antwerpen.be) Met standplaatsen aan de Grote Markt, het station, parkings, winkelomgeving,? moet dat hier ook kunnen lukken.Er moet hierover een doordacht beleid gevoerd worden met een duidelijke toekomstvisie, met creatieve stadsplanners, sensibilisering en overleg (ook met de bewoners). De nadruk moet daarbij liggen op zachte mobiliteit. Het STOP-principe is de nieuwe manier om met mobiliteit in de stad om te gaan: zoveel mogelijk Stappen, Trappen (fiets), het Openbaar vervoer gebruiken en pas in laatste instantie de Personenwagen inzetten.
Laat ons deze trein niet missen! Groen Tienen wil hier graag werk van maken.
Filip Bolleire,ondervoorzitter Groen Tienen
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter